2013 nr 4/5

NDK 2013 nr 4-5_okładka

Szymborska na świecie

 

POBIERZ

 

OD REDAKCJI

Wchodzenie pisarza – a zwłaszcza poety – w obszar innego języka i innej kultury zawsze jest przygodą tyleż obiecującą, ile niepozbawioną ryzyka. Wiele zależy od talentu pośrednika, czyli tłumacza, istotną rolę odgrywa tradycja poetycka przyjmującej kultury. Ale zdarza się też, że w grę wchodzą czynniki niepoddające się łatwo racjonalnemu tłumaczeniu; że – jak w miłości – dochodzi do gwałtownego coup de foudre, lub przeciwnie – poeta natrafia na mur chłodnej obojętności. Poezja Wisławy Szymborskiej przyjmowana była na ogół życzliwie w innojęzycznych krajach; ale potrafiła też wzniecić prawdziwą namiętność i doświadczyć chłodu, jakim jest brak zainteresowania. Pierwszą odsłonę tych przygód przedstawiamy w niniejszym
numerze „Nowej Dekady Krakowskiej”.

 

LUIGI MARINELLI Jarmark cudów, czyli Szymborska (i szymborskizm) we Włoszech

JAROSŁAW MIKOŁAJEWSKI Eco Szymborskiej – dwa słowa o jej obecności we Włoszech

ISABELLE MACOR‑FILARSKA Szymborska we Francji

AGNETA PLEIJEL Dlaczego Szwecja tak ją kocha?

ANDERS BODEGÅRD Jak czytano Szymborską w Szwecji

ABEL MURCIA, GERARDO BELTRÁN Kilka słów w sprawie obecności Wisławy Szymborskiej w świecie języka hiszpańskiego
 

NOMINOWANI DO NAGRODY POETYCKIEJ IM. WISŁAWY SZYMBORSKIEJ

TOMASZ CIEŚLAK‑SOKOŁOWSKI Justyna Bargielska – Miłosne inscenizacje PDF 

PIOTR MATYWIECKI Krystyna Dąbrowska – Styl istnienia PDF 

JACEK ŁUKASIEWICZ Łukasz Jarosz – Wiersze gospodarskie PDF 

KRZYSZTOF LISOWSKI Krzysztof Karasek – Otworzyć oczy na chaos PDF 

WOJCIECH LIGĘZA Jan Polkowski – Osobny PDF 
 

POEZJA

KACPER BARTCZAK WIERSZE

KRZYSZTOF LISOWSKI Pajan, lekarz bogów

 

ESEJ

ADRIAN GLEŃ Dwukropek: zamiast kropki. Julian Kornhauser czyta tom Wisławy Szymborskiej

ANNA PEKANIEC Różnice w podobieństwach, podobieństwa w różnicach. Elizabeth Bishop i Wisława Szymborska

 

WSPOMNIENIE

MARTA WYKA Opowiedzieć swoją historię

 

OKNO NA ŚWIAT

ANNA ŁABĘDZKA Thomas Bernhard – świat w ruchu

 

PREZENTACJA

Z EDMUNDEM WHITE’EM rozmawia SABINA MISIARZ-FILIPEK Chłopiec z czerwonymi uszami

SABINA MISIARZ-FILIPEK Elena, której nie ma

 

KSIĄŻKI

WIT PIETRZAK Ezra Pound i poezja nowego obiektywizmu

TOMASZ KUNZ Innego końca nie będzie

TOMASZ CIEŚLAK‑SOKOŁOWSKI Niemówienie, rośnie

WOJCIECH LIGĘZA Po śladach

BOGDAN ROGATKO Notes

ROBERT OSTASZEWSKI Rodzina jako źródło zdziwień

KATARZYNA PAWLICKA Powiedz, co napisałaś

 

Komunikat o Nagrodzie im. Jana Michalskiego

 

MARTA WYKA Uczestniczyć, świadczyć, pisać

PAWEŁ TARANCZEWSKI Summa…

 

TEATR

MAŁGORZATA RUDA Rewolucja czeka za progiem


SZTUKA

BOGUSŁAW KRASNOWOLSKI Rodzina Brueghlów we Wrocławiu

KRZYSZTOF SIATKA Malowanie momentu zmiany? Matta. Człowiek i Wszechświat

ANNA BARANOWA Matejko Porębskiego

 

VARIA

HENRYK MARKIEWICZ Camera obscura PDF 

Autorzy